De: Georges Feydeau
Regia: Alexandru Mâzgăreanu
Cu: Gabriel Răuţă, Şerban Gomoi, Ion Haiduc, Răzvan Bănică, Sorina Ştefănescu, Laura Vasiliu, Raluca Gheorghiu, Diana Roman, Ioana Calotă, Crenguţa Hariton, Mihai Marinescu, Alexandru Mike Gheorghiu, Vlad Bălan
Traducerea: Doru Mareș
Decorul: Ştefan Caragiu
Costumele: Alexandra Mâzgăreanu
Muzica: Alexandru Suciu
Jucat LIVE pe 5 martie 2023
Comedia bulevardieră este o specie pe cât de simplistă, pe atât de provocatoare. Te învăluie în culori strălucitoare, te ademenește cu muzica senzuală și te atrage într-o pânză de intrigi amoroase. Chiar dacă nu ridică probleme existențiale, comedia de bulevard este spumoasă, plină de replici tăioase și quiproquo-uri amuzante.
Mecanismele comice ale comediei bulevardiere sunt: arhitectură precisă a acțiunii, intrigă bazată pe quiproquo-uri și peripeții riguros orchestrate, plus o dinamică specifică.
“Fazanul” respectă toate regulile unei comedii bulevardiere de succes. Reconstituind atmosfera boemă a Parisului din anii ‘60, “Fazanul” este un spectacol plin de vitalitate, culoare, veselie și mici picanterii. Cele 13 personaje construiesc o poveste în care jocul aparenţelor, încurcăturile, imprevizibilul şi răsturnările de situaţie sunt menite să declanşeze hohote de râs. În plus, rolurile se schimbă într-un ritm ameţitor, astfel încât păcălitorul devine foarte uşor păcălit.
“Fazanul” este un spectacol sexy despre probleme conjugale, aventuri, libertinism, redând fastuoasa perioadă La Belle Époque. Personajele se încadrează în câteva tipologii clare: cuceritorul, soția trofeu, bărbatul infidel, amanta naivă. Rolurile se schimbă în mod constant, iar jocurile de cuvinte din piesă exemplifică perfect acest aspect. Astfel, bărbatul “încoronat” devine “încornorat”, în timp ce “soață” se transformă în “hoață”. Adaptarea textului la limbajul autohton creează un comic de limbaj savuros, ce contribuie la farmecul piesei.
Pe de altă parte, publicul din ziua de azi ar putea considera destul de agresive replicile de agățat ale personajelor masculine. Ușor de încadrat în categoria #metoo ar putea fi aluziile cu tentă sexuală la adresa unor femei pe care abia le-au cunoscut. Lăsând la o parte corectitudinea politică, suntem invitați să ne amuzăm pe seama unor personaje care visează doar să ajungă în pat cu persoana dragă. Gelozie, răzbunare, intrigi, un șir interminabil de încurcături, incapacitatea de asumare a greșelilor, întâlniri nedorite între oameni care fac tot posibilul să le evite.
Muzica, scenografia, costumele și luminile creează o atmosferă încântătoare, punctând întotdeauna momentele cheie ale spectacolului. Tonurile puternice de culoare conturează trăsăturile specifice fiecărui personaj. Este o adevărată încântare vizuală să te pierzi în micul univers din Paris pe care cei 13 actori îl evocă atât de vesel și de extravagant.
Happy end-ul este inevitabil în comedia bulevardieră, dintr-un motiv simplu: publicul simte nevoia să evadeze din cotidian și vrea să plece de la teatru cu ideea că există soluții fericite pentru orice necaz.
Spectatorii de teatru online din întreaga lume ne-au urmărit în direct de la Teatrul Nottara și ne-au scris mesaje pe pagina noastră de Facebook:
- “Vă mulțumim din suflet, sunteți minunați. Danemarca vă salută cu drag!”
- “Spectacolul este o încântare, jocul actorilor este excepțional! Felicitări!”
- “Spumos spectacol. Multe felicitări! Mulțumim.”
- “O bucurie să vă putem vedea în acest spectacol deosebit. A fost prima oară când am văzut spectacolul. Vă mulțumim!”
- “Sunteți minunați, frumoși, un spectacol special, care mi-a plăcut foarte mult! Din Burlington, Canada.”
- “Mulțumim și felicitări întregii echipe!”
Pentru a aprecia o comedie bulevardieră, este important să renunțăm la prejudecăți. Deși este considerată un gen accesibil, comedia de bulevard este inspirată din realitate, din micile drame conjugale ale oamenilor simpli. Defectele umane se oglindesc mult mai puternic în operele de artă, iar acest lucru aduce o valoare inestimabilă actului artistic. În plus, avem ocazia să medităm asupra propriilor greșeli, în timp ce ne amuzăm pe seama unui biet “fazan”.