De Catinca Drăgănescu
Cu: Vlad Bălan, Ioana Calotă, Alexandru Mike Gheorghiu, Ion Grosu, Isabela Neamțu, Vladimir Purdel, Sorina Ștefănescu, Bogdan Chichea, Ciprian Udriște
Decorul: Gabi Albu, Costumele: Luiza Enescu
Jucat LIVE pe 11 februarie 2024
Spectacolul Operațiunea “Petarda” abordează drama omului simplu ȋntr-o lume care își neagă trecutul istoric. Inspirat de evenimente reale petrecute în anul 1987, spectacolul creat de Catinca Drăgănescu la Teatrul Nottara reconstruiește atmosfera de dinaintea căderii comunismului.
Operațiunea “Petarda” este o poveste despre sfidare și curaj, despre cei care și-au păstrat conștiința trează. Mai mult, spectacolul ne invită la reflectăm la provocările actuale întâmpinate de o generație care, în lipsa unui proces juridic real și al unui proces de conștiință colectivă, este incapabilă să înțeleagă relația cu trecutul.
Au trecut 34 de ani de la Revoluție, dar au rămas încă multe aspecte incomplet înțelese și asumate. Regizoarea Catinca Drăgănescu și-a îndreptat atenția către ultimii ani ai regimului comunist, punând în scenă o poveste inspirată după un caz real, cel al disidentului Valentin Hurduc. Microuniversul acestui personaj și al celor din jurul său reflectă nemulțumirile, frica și austeritatea ce defineau întreaga societate românească la momentul respectiv.
Un eveniment neașteptat tulbură ritmul anost și auster al vieții de zi cu zi a unor muncitori de la Combinatul Poligrafic „Casa Scânteii”, de la finalul anilor ’80. Aceeași veste electrocutează organele de miliție și securitate. La 5 dimineața, înainte ca lucrătorii să intre în tură, un bărbat neidentificat incendiază arcul de placaj din fața Expoziției Naționale, pe care era scris „Epoca Ceaușescu – Epoca de Aur a României”. Incidentul este urmat de o serie de provocări din ce ȋn ce mai vizibile, iar organele de ordine, suspectând că ar putea fi vorba despre un act de terorism, declanșează o anchetă și deschid ceea ce a rămas în istorie ca dosarul Operațiunea „Petarda”.
Mișu (Ion Grosu) este un om obișnuit care riscă totul pentru a semnala absurdul din jur. Incendierea placajului este un act de curaj, iar mesajul său instigă la revoltă împotriva sistemului opresiv, chiar dacă prețul plătit ar putea fi prea mare. O întreagă lume forțată la cenzură creează un sistem bolnav, menit să se prăbușească. “Noi nu știm nimic până nu ni se zice oficial!”, spune directorul Combinatului Poligrafic, în timp ce organele de ordine își pasează responsabilitățile, fiind incapabile să rezolve problema. Masca înfiorătoare a Securității este prezentată într-un mod brutal, cu ajutorul costumelor, decorurilor și măștilor, prin metode de tortură psihologică aplicate nemilos victimelor. Operațiunea „Petarda” nu este doar o expunere a regimului comunist, ci o poveste despre cei care și-au păstrat conștiința trează. Mai presus de orice, piesa de teatru aduce în discuție istoria pierdută sau mistificată a omului simplu ȋntr-o lume care-și neagă trecutul.
Aducând adesea în discuție conceptul de “teatru al conștiinței”, regizoarea Catinca Drăgănescu mărturisește: “Nici la mai bine de 30 de ani de ani de la căderea regimului nu avem un proces al comunismului, nu știm ce s-a ȋntâmplat ȋn 1989, iar Dosarul Revoluției, prin succesive amânări și tergiversări, pare a aluneca ȋn uitare. Generația mea poartă cu ea ȋn propria-i criză identitară această relație nerezolvată, neînțeleasă până la capăt cu trecutul. Fragmente ale acestei explozii și implozii de conștiință plutesc prin noi ca obiecte neidentificate. Încerc să arunc lumină peste ele ca să le identificăm, ca să știm mai multe despre cine suntem, ca să ne înțelegem și să ne vindecăm mai repede, ca să căpătăm curajul de a vorbi mai tare, ca să ne putem asuma real un rol de creatori de context. Căutarea asta e un proces foarte personal pentru mine. Asta îmi doresc să aduc pe scenă. Operațiunea „Petarda” este un spectacol de teatru cinematic ȋn care, pornind de la ideea că aparatul de filmat nu este un mijloc de redare, ci de investigare a realității, sunt prezentate trei perspective complementare asupra subiectului. E mult umor, chiar și suspans, dar mi s-a părut important să fie și emoție, să fie și despre cum se simte povestea asta, privită și de atunci, și de acum.”
Așadar, de ce ne întoarcem în trecut? Pentru că rănile din comunism nu s-au vindecat încă. Poate că avem nevoie de artă pentru a înțelege în profunzime magnitudinea evenimentelor care ne-au definit ca indivizi și ca societate. Pentru că tinerele generații nu trebuie să-și uite istoria. Pentru că acum suntem capabili să ne exprimăm liber și să înțelegem cum să folosim instrumentele democrației. Ba mai mult, avem datoria morală de a ne exercita drepturile câștigate la Revoluție, indiferent dacă “a fost sau n-a fost”.
În distribuția spectacolului Operațiunea „Petarda” i-am admirat pe Vlad Bălan, Ioana Calotă, Alexandru Mike Gheorghiu, Ion Grosu, Isabela Neamțu, Vladimir Purdel și Sorina Ștefănescu. Fiecare actor a interpretat multiple roluri, reușind să înfățișeze absurdul unei perioade istorice în care teama și cenzura reprezentau singura certitudine personală. Coloana sonoră merită de asemenea menționată, în special piesa Margaretei Pâslaru, “Uitarea”, care sugerează rătăcirea morală a omului simplu ȋntr-o societate confuză, terorizată, manipulată, resemnată.
La finalul spectacolului, după aplauze îndelungate, am primit mesaje frumoase pe pagina noastră de Facebook și pe chatul “Sfatul satului PiciordePlay”:
„Operațiunea Petarda e dovada că, chiar și în comunism, românii știau să facă haz de necaz. Actorii au fost pur și simplu explozivi, reușind să ‘incendieze’ scena fără să fie nevoie de petarde reale. Un spectacol atât de bun, încât ai zice că e ilegal!”
“Piesa asta m-a emoționat enorm. Umorul combinat cu drama vieților strivite de comunism. Actorii au dat viață personajelor cu o măiestrie ce te face să simți fiecare fărâmă de curaj și disperare. Multumim mult.”
„Am 16 ani și cred că piesa asta ar trebui să fie una dintre lecțiile de istorie de la școală. Felicitări!”
“Copilărie, adolescență și puțin după. Probabil nu o să mai ajung să văd când o să se pună în scenă și începutul prezentului. Am știut întotdeauna să facem haz de necaz. Cu asta am putut să trecem peste. Asta nu înseamnă că nu lasă urme adânci. Un spectacol care mi-a plăcut foarte mult. Mulțumesc.”
“Un spectacol foarte bun, captivant și emoționant. Finalul este neașteptat. Îmi pare bine că am această opțiune, de a vedea spectacolele de teatru online, în cazul în care nu pot merge la ora stabilită la teatru. Aici am văzut și „Fă-mi loc!” și mi-a plăcut foarte mult.”
“Felicitări că ne aduceți spectacolul de teatru acasă! În aceste momente când cultura suferă un asediu constant pentru a fi distrusă, PiciordePlay a venit cu o gură de oxigen! Felicitări încă o dată!”
“Un spectacol minunat! Ne-am întors în timp pentru 2 ore…. fără a regreta o lume în care am fost fericiți, pentru că tinerețea e o bucurie în orice orânduire.”
„Spectacolul este o ‘comedie’ amară pentru cei care au trăit acei ani. Este dincolo de orice imaginație ca în ziua de azi, peste tot în lume, nu numai în România, procente importante vor să experimenteze comunismul. Păcat că natura umană nu lasă să se transmită, prin codul genetic, experiența și cunoștințele generațiilor anterioare. ‘The only thing that we learn from history is that we learn nothing from history.’ – Hegel”
Operațiunea “Petarda” este un spectacol despre curaj, revoltă, uitare, dezamăgire și resemnare. File de istorie ce prezintă atrocitățile unui regim auster, prin poveștile unor oameni simpli care și-au riscat viețile pentru libertatea de exprimare. Fiecare generație de regizori prezintă propria viziune asupra comunismului, iar perspectiva imaginată de Catinca Drăgănescu este pe cât de brutală, pe atât de emoționantă și sensibilă.