Skip to content
Menu
0
Your cart is empty. Go to Shop
Menu

De: Matei Vişniec
Distribuție: Alexandru Nagy și Ștefan Pavel
Regie: Alex Bogdan

Jucat LIVE pe 29 Aprilie 2022

“Buzunarul cu pâine” este o celebră piesă de teatru scrisă de poetul și dramaturgul Matei Vișniec în anul 1984. Pornind de la metafora cățelului aruncat într-o fântână părăsită, spectacolul prezintă imaginea dezolantă a țării noastre, iar morala aduce în prim-plan lașitatea umană, lipsa de inițiativă și indiferența în care preferăm adesea să ne complacem, din simplul motiv că așa am fost obișnuiți.

Faptul că piesa “Buzunarul cu pâine” se joacă de 38 de ani în diverse forme demonstrează valoarea autentică a textului scris de Matei Vișniec. Presărat cu momente de improvizație care ne pun oglinda în față, “Buzunarul cu pâine” este mai mult decât o simplă poveste despre oameni și câini. Este un spectacol inedit despre lumea în care trăim, care ne invită să reflectăm asupra sensului vieții.

Regia este semnată de Alex Bogdan, care a adaptat subiectul piesei contextului social politic autohton. Așa cum mărturisea Alex Nagy în cadrul evenimentului “Să nu moară obiceiul”, „Buzunarul cu pâine” a depășit granița unui spectacol clasic de teatru. În prezent, a devenit un show hibrid în care improvizația joacă un rol extrem de important, o fabulă urbană care ne prezintă “adevărul despre Revoluție”. Ar putea fi considerată chiar o tragicomedie despre conștiință, despre omenire, despre moarte și, în același timp, o critică adusă convențiilor morale în care se complace omul modern.

Spectacolul de teatru transmis live online pe PiciordePlay s-a jucat la Green Hours – un spațiu artistic ce poartă o semnificație aparte pentru mulți actori din zona teatrului independent. Nu s-a jucat doar pe scenă, ci în întreg clubul, iar spectatorii din sală au fost implicați în dinamica incredibil de naturală dintre protagoniștii Alex Nagy și Ștefan Pavel.

Adaptat atât contextului cât și spațiului în care se joacă, spectacolul începe cu un monolog al lui Alex Nagy, care relatează că aude “grohăieli și zgomote de animale drogate” din tubulatura clubului de jazz Green Hours. Așadar, a decis să dăm totul la iveală, așa cum fac colegii de la Recorder”,  acesta fiind motivul ce justifică filmarea spectacolului.

De la metafora cățelului captiv pornește o întreagă dispută între cele două personaje care reprezintă două tipologii umane opuse. Alex Nagy este genul de om conspiraționist, veșnic nemulțumit, în timp ce Ștefan Pavel interpretează omul pragmatic, care caută soluții pentru a remedia orice problemă apărută. De-a lungul unei dezbateri de aproape o oră jumătate, personajele noastre vorbesc despre politică, viruși, vaccinuri, Dan Puric și generația TikTok cu tableta la gât. Sunt discuții pe care le avem și noi în viața de zi cu zi, așadar este relativ ușor să empatizezi cu unul dintre cele două personaje și să descoperi în ce tabără te afli. Pe de altă parte, este tragicomic să asistăm la aceste conversații care uneori nu au nicio finalitate, ci doar ne alimentează ego-urile și ne satisfac pofta de ceartă.

După ce realizează că “nu facem nimic, doar stăm, bem, fumăm și vorbim”, personajele ajung la trista concluzie că acest câine blocat în tubulatură nu vrea să fie salvat – o altă metaforă dureroasă a României actuale. Ne complacem în situația în care ne aflăm, vorbim la nesfârșit despre asta, ne victimizăm și așteptăm ajutor din exterior. “România este o țară tristă, dar plină de umor”, punctează serios unul dintre personaje.

Au existat multe momente în timpul spectacolului în care publicul din sală, dar și de acasă a fost implicat în show. Alexandru Nagy și Ștefan Pavel ne-au demonstrat că sunt adevărați maeștri ai improvizației, adaptând cu naturalețe textul lui Matei Vișniec contextului autohton. Astfel, cei doi actori au făcut referire la scandalul cu Dan Puric de pe scena Teatrului Național, la conspirațiile referitoare la vaccinul anti-covid, la războiul din Ucraina și la multe alte probleme actuale.

Spectatorii care au cumpărat bilete la teatru online ne-au scris mesaje de încurajare pe Facebook, iar regizorul Alex Bogdan le-a citit la finalul show-ului:

  • “Perfect! Sunt atât de încântată și abia aștept să-l revăd pe platformă!”
  • “Salutări din Worcester, UK!”
  • “Artiștii noștri dragi! Succes!”
  • “Felicitări! Salutări din Amsterdam!”
  • “Deci credem că România (cățelul care scheaună, grohăie, plânge) va fi scoasă din groapă! De cine? Unii pleacă, stau cu ochii în tabletă, îi aruncă firimituri, se fac că nu aud. Alții se oferă, improvizează, găsesc soluții, caută idei, ajutor. Și poate că vor reuși. Doamne ajută.”
  • “Vorba aceea: “Cum te simți, săracule?”. “Precum câinele în fântână”.

“Buzunarul cu pâine” se joacă în formula Alex Nagy – Ștefan Pavel – Alex Bogdan de 10 ani, iar marea performanță a acestora este faptul că dau naștere unui spectacol nou, actual și inedit de fiecare dată. Momentele spontane de improvizație inspirate din realitatea social-politică românească garantează un show diferit cu fiecare reprezentație, iar acest lucru demonstrează valoarea inestimabilă a textului scris de Matei Vișniec în urmă cu 38 de ani.

Din păcate, mesajul piesei “Buzunarul cu pâine” rămâne la fel de actual, însă faptul că publicul își dorește în continuare să vizioneze acest spectacol este un semn de conștientizare a problemelor din societate. Tocmai din acest motiv, este important ca noile generații să urmărească spectacolul și să înțeleagă că România poate fi oricând salvată în momentul în care vom decide să fim uniți, să luăm atitudine și să avem curajul de a rezolva orice problemă prin fapte, nu doar prin vorbe.

Abonează-te la newsletter și află rapid noutăți despre spectacole

Abonarea nu a reușit. Te rugăm să încerci din nou.
Te-ai abonat cu succes!