Menu
Menu

FIERARII

De: Miloš Nikolić
Cu: Maia Morgenstern, George Mihăiță, Mircea Rusu, Valentin Teodosiu
Regia: Horațiu Mălăele
Scenografia: Maria Miu, Muzica: George Marcu

Durată: 1h 10′

Disponibil în variantă înregistrată până pe data de 5 decembrie 2021, ora 24:00 (GMT+3)

oferă acest spectacol cadou

50,00 lei

Despre spectacol:

Deși este o comedie provocată de o sinuoasă linie genealogică, spectacolul Fierarii ridică o serioasă și complexă problemă, și anume aceea a consecințelor marilor evenimente istorice în viețile mărunte ale oamenilor de rând. Pornind de aici, spectacolul trimite la o reală înfrățire europeană, care, oricât de întâmplătoare ar fi la nivel genetic, stă la baza conviețuirii spirituale într-o Europă Unită.

Argumentul autorului:

Am scris comedia Fierarii după principiile tragediei antice, numai că am răsturnat o situație tragică în esență, așa că ea a încetat să mai fie tragică. Ca și în tragedia antică, și în Fierarii tot ceea ce ține de esență s-a întâmplat mai demult, iar ceea ce se prezintă în fața cititorilor – sau a spectatorilor – sunt doar consecințele celor întâmplate. Această comedie seamănă cu un concert cântat pe o singură coardă sau cu Bolero-ul lui Ravel, în care tema variază și se multiplică. Prin această multiplicare, amplificare, realul se transformă în absurd, care devine mai convingător decât tot ceea ce este cu adevărat real. Cum comicul și tragicul sunt ca două surori gemene, în această comedie apar deseori în același timp pe scenă, ajutându-se una pe cealaltă să aducă la nonsens orice război, orice manifestare de ură și orice naționalism. (Miloš Nikolić)

Recenzii

Ca de obicei, Mălăele stoarce haz din orice: dintr-o tăcere, dintr-o uimire, dintr-un amănunt al decorului, dintr-o nuanță a intonației. Sigur că nu ratează ocazia de a îmbogăți textul cu mici inserturi/aluzii legate de prezentul nostru, îndreptând ace fine spre șovinism, naționalism bulbucat, ură, economie capitalistă prost înțeleasă etc.
Gabriela Hurezean – Muze și arme:

În ciuda aparenţelor, ”Fierarii” nu e doar un spectacol care binedispune, căci dincolo de poantă, gag şi hohot de râs, tema este una majoră iar în spatele mecanismelor comice orchestrate de Horaţiu Mălăele şi susţinute cu virtuozitate şi farmec de către toţi protagoniştii, descoperim valabilitatea unor adevăruri profund umane care emoţionează, bulversează şi chestionează realitatea imediată.
Răzvana Niță – Revista Teatrală Radio:

Cu un timid accent maghiar în vorbire, George Mihăiță îl prezintă pe Peter cum trăiește intens emoția reîntâlnirii cu Matilda, dar și situația complicată a dezvăluirilor. Intervenția din final a lui Ivan, e realizată admirabil de Valentin Teodosiu, prin ținută și susținerea relațiilor cu cei întâlniți. Cei patru actori redau merituos povestea fierarilor destoinici, oameni simpli cărora războiul le-a lăsat … urme, ca și multor alți oameni simpli, trăitori astăzi într-o altă lume, confuză în manifestări. (…)
Remarcabil se achită cei patru actori de personajele care le revin. Maia Morgenstern în Matilda, soția lui Grigorie, realizează un rol excelent. Actrița dezvoltă cu credință interioară lupta Matildei de lămurire a soțului, că nu l-a înșelat în cei patru ani în care el a fost pe front în Rusia, completată și cu emoția reîntâlnirii cu Peter. Din nou, Maia Morgenstern demonstrează că este o actriță de rară complexitate și poate aborda credibil, atât genul comic, cât și pe cel dramatic.
Ileana Lucaciu – Blog Spectator